La CUP presenta les seves propostes en l’àmbit de salut i esports

El traspàs del Pius a la Generalitat, el desenvolupament de nous espais esportius o la comprensió de l’esport com a eina de prescripció social, entre les principals propostes de la formació anticapitalista

La CUP segueix explicant les seves propostes de cara als comicis del 28 de maig d’aquest mes. Dimarts 23 de maig, davant del Pavelló Joana Ballart, Mariona Montalà, acompanyada d’altres membres de la candidatura, ha estat l’encarregada de desgranar quina visió té la formació sobre com han de ser les polítiques relacionades tant amb l’àmbit de la salut com d’esports, i ha destacat algunes de les accions incloses en la proposta política.

En primer lloc, la CUP defensa una sanitat pública i universal. En aquest sentit, la formació porta inclòs en el seu programa el traspàs de la gestió del Pius Hospital a la Generalitat de Catalunya, concretament a l’Institut Català de la Salut. Per a la CUP és vital que aquest traspàs es faci quan més aviat millor, i que mantingui els llocs de treball i les condicions laborals del conjunt de la plantilla, així com la totalitat dels serveis. Així mateix, una de les preocupacions de la formació - tal i com porten dient des de fa anys - és la gestió del mentrestant, on creuen que cal resoldre les deficiències estructurals greus que acumula l’actual hospital i el sociosanitari, i que minven la qualitat assistencial.

Seguint la mateixa línia, els cupaires aposten per crear la figura del tècnic de salut, internalitzar el Servei d’Atenció Domiciliària i garantir condicions laborals dignes a les residències de la Fundació Vilaniu, uns llocs de feina històricament feminitzats i precaritzats. Alhora, la formació vol impulsar la creació de la Taula Municipal de Salut, promovent la coordinació i l’enxarxament per a la salut i les cures comunitàries amb la finalitat d’identificar necessitats, establir objectius comuns i treballar conjuntament.

D’altra banda, en l’àmbit esportiu, la CUP entén l’esport no només com a oci, sinó com una qüestió de salut, cohesió social i educació. Per aquest motiu, reivindiquen que cal desenvolupar les polítiques esportives de la ciutat mitjançant una planificació estratègica que vetlli per l’acompliment d’aquestes finalitats. Volen posar èmfasi en la pràctica esportiva com a mesura de prescripció social. Així mateix, per la CUP de Valls, l’esport ha de servir per treballar els valors de la igualtat, la diversitat i la coeducació, no només als clubs, amb els i les entrenadores, els jugadors i les jugadores, sinó sobretot amb el públic. És imprescindible fomentar el compromís de la grada amb un comportament correcte, no sexista, ni racista, ni lgtbifòbic.

Alhora, de les prioritats de la CUP és incorporar la perspectiva de gènere en les polítiques esportives. Això implica garantir que els homes, les dones i persones del col·lectiu LGBTIQA+ del municipi tinguin l’edat que tinguin puguin realitzar esport finançat amb diners públics; promoure l’esport femení en tots els nivells i facilitar que els col·lectius de dones que normalment fan menys esport en realitzin; reconèixer els èxits i la importància de l’esport femení; utilitzar l’esport per fomentar la salut de les dones i persones del col·lectiu LGBTIQA+ i trencar amb tots els estereotips que acompanyen l’esport, espai que ha de comportar sempre respecte i reconeixement de la diversitat.

La política esportiva promoguda pels cupaires també passa per fer un bon manteniment i millorar els equipaments esportius ja existents, com la pista d’atletisme Marta Galimany, i ampliar el nombre d’equipaments esportius. Concretament, Montalà ha fet referència a la instal·lació d’un nou parc de cal·listènia al centre, la recuperació de la pista del Vilar, de la pista del Barri de la Xamora o de la pista de Sant Francesc, al Centre Històric. Així mateix, la CUP de Valls defensa un model de mobilitat sostenible, i creu que cal adequar els camins saludables i fomentar el creixement dels carrils bici.

A la vegada, els cupaires creuen imprescindible facilitar l'ús de les instal·lacions esportives municipals a les entitats esportives del municipi, i a aquelles que pel seu caràcter formatiu o d'esbarjo no tinguin una finalitat lucrativa ni competitiva, donant prioritat als esports minoritaris o equips femenins o del col·lectiu LGBTIQA+. Seguint amb els equipaments, les infraestructures esportives són les que tenen un consum energètic més elevat de tota la ciutat, per aquest motiu, cal planificar la transició energètica de tots ells, i adequar-los per tal que el seu consum sigui eficient i sostenible.

Finalment, la CUP de Valls ha exposat que cal revertir el greuge preocupant entre els treballadors i treballadores que fa que per la mateixa feina als equipaments esportius. Actualment hi ha una part de la plantilla que són treballadors públics, i l’altra que estan contractats per una empresa externa. Aquest fet genera que uns tinguin unes millors condicions laborals que la resta. Els cupaires consideren que s’ha d’apostar per tal que tots els treballadors i treballadores siguin públics i no es facin contractacions externes que precaritzen laboralment.

Abans d’acabar, Montalà ha reiterat que cal que l’òrgan de decisió del PME, el seu Consell Rector, sigui un organisme paritari, tal i com marca el Pla d’Igualtat de l’Ajuntament de Valls, amb l’objectiu que les polítiques esportives es puguin realitzar des d’aquesta perspectiva de gènere. Actualment, aquest és un òrgan completament masculinitzat, amb moltes actituds masclistes que la CUP ha denunciat reiteradament. A la vegada, cal que sigui un espai seriós de debat i presa de decisions, que actualment no és.

La CUP vol recollir totes aquestes propostes i el conjunt de les polítiques esportives en un guia unitària de l'esport a Valls, que inclogui totes les infraestructures i activitats públiques i privades, informació sobre els clubs i associacions, beques i subvencions.

Propostes polítiques més destacades:

Salut

• Garantir el traspàs de la gestió del Pius Hospital a la Generalitat de Catalunya, amb la condició que aquest mantingui els llocs de treball i les condicions laborals del conjunt de la plantilla, així com la totalitat dels serveis. Resoldre les deficiències estructurals greus que acumula l’actual Hospital i el sociosanitari, i garantir la qualitat assistencial.

• Recuperar progressivament els llits i plantes tancades a l‟hospital per garantir una millor assistència per a la població.

• Garantir condicions laborals dignes a les residències de la Fundació Vilaniu, assumint de forma directa l’equiparació de les condicions laborals de totes les treballadores per evitar desigualtats, mantenint o millorant el conveni laboral actual.

• Realitzar les inversions necessàries a les residències municipals ja existents, com Montserrat Quadrada i la Residència Alt Camp, abans que apostar per la construcció d’un nou centre residencial allunyat de Valls.

• Impulsar la internalització del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), treballant per treballant per millorar l‟assistència sanitària domiciliària i pal·liar els possibles dèficits que puguin derivar-se de la lenta aplicació de la nova llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

• Crear la plaça de tècnic de salut municipal, treballant per definir un Pla de Salut municipal.

• Dedicar un esforç especial a la prevenció en salut, potenciant la salut laboral a les empreses, l'esport, el lleure la vida col·lectiva, l‟associacionisme, programes específics per a persones amb disminucions físiques o psíquiques i a la gent gran.

• Assegurar l’accés a un avortament lliure i gratuït al Pius Hospital, disposant de la dotació dels recursos necessaris i de la creació d’una xarxa pública que en garanteixi l’exercici d’una manera universal i equitativa al conjunt del territori

• Constituir la Taula Municipal de Salut, promovent la coordinació l’enxarxament per a la salut i les cures comunitàries. La Taula comptarà amb la participació de membres del Departament de Salut, els grups municipals de l’Ajuntament, i les persones, treballadores i usuàries, dels diferents centres, les entitats de salut i d’esports, els serveis públics. Servirà per identificar necessitats, establir objectius comuns i treballar conjuntament.

Esports

• Tractar l’esport com a eina d’integració, cohesió, lluita contra la segregació, coeducació, i promotora de la salut i educació en valors, entenent-lo com una mesura de prescripció social i apostant pel treball coordinat entre els organismes públics, els clubs, els barris i els serveis socials.

• Promoure que les entitats esportives que utilitzen equipaments municipals o reben subvencions públiques ofereixin places becades i compensar positivament la pràctica esportiva inclusiva, impulsant així l’esport de base i inclusiu, treballant amb els infants i joves les pràctiques que promouen els valors de l’equip, la complicitat, l’esforç i tots aquells que converteixen l’esport en un espai d’enriquiment col·lectiu.

• Facilitar l'ús de les instal·lacions esportives municipals a les entitats esportives del municipi, i a aquelles que pel seu caràcter formatiu o d'esbarjo no tinguin una finalitat lucrativa ni competitiva. Donant prioritat als esports minoritaris o equips femenins o del col·lectiu LGBTIQA+.

• Incorporar la perspectiva de gènere en les polítiques esportives, garantint que els homes, les dones i persones del col·lectiu LGBTIQA+ del municipi tinguin l’edat que tinguin puguin realitzar esport finançat amb diners públics; promoure l’esport femení en tots els nivells i facilitar que els col·lectius de dones que normalment fan menys esport en realitzin; reconèixer els èxits i la importància de l’esport femení; utilitzar l’esport per fomentar la salut de les dones i persones del col·lectiu LGBTIQA+ i trencar amb tots els estereotips que acompanyen l’esport, espai que ha de comportar sempre respecte i reconeixement de la diversitat.

• Millorar els convenis d'usos dels pavellons públics de Valls, de la Colla Vella i del Claret per tal que garanteixin les necessitats reals de la ciutat.

• Fer una guia unitària de l'esport a Valls, incloent totes les infraestructures i activitats públiques i privades, informació sobre els clubs i associacions, beques i subvencions. Fer-ne una versió digital i en paper i difondre-la per Internet i també via porta a porta.

• Incorporar la perspectiva de gènere en totes les polítiques esportives, garantint que els homes, les dones i persones del col·lectiu LGBTIQA+ del municipi tinguin l’edat que tinguin puguin realitzar esport finançat amb diners públics; promoure l’esport femení en tots els nivells i facilitar que els col·lectius de dones que normalment fan menys esport en realitzin; reconèixer els èxits i la importància de l’esport femení; utilitzar l’esport per fomentar la salut de les dones i persones del col·lectiu LGBTIQA+ i trencar amb tots els estereotips que acompanyen l’esport, espai que ha de comportar sempre respecte i reconeixement de la diversitat.

• Garantir la paritat al Consell Rector del Patronat d’Esports i fer que esdevingui un espai seriós de presa de decisions. Actualment és un espai completament masculinitzat, amb unes dinàmiques masclistes que han estat denunciades per la CUP en repetides ocasions. A la vegada, no és un espai seriós on les decisions no es debaten ni es prenen de forma democràtica.

• Promoure i caminar cap a un model de mobilitat més sostenible, apostant per:

• Adequar, amb prioritat pels vianants, la xarxa de camins saludables que hi ha al terme municipal.
    • Fomentar el creixement dels carrils bici i els aparcaments pels usuaris que utilitzen aquest mitjà de transport en el seu dia a dia.
  • Mantenir i millorar les instal·lacions esportives ja existents, com la pista d’atletisme Marta Galimany, o les dutxes del pavelló Xavi Tondo.

•  Adequar els equipaments per tal que el consum sigui eficient i sostenible, planificant la transició energètica de tots els equipaments esportius, ja que són els que més consum tenen de tota la ciutat.

• Ampliar el nombre d’equipaments esportius de la ciutat, dotant la ciutat de nous espais esportius a l’aire lliure per fomentar la pràctica esportiva des d‟un punt de vista social. Cal crear espais esportius als barris que puguin fer servir les entitats, col·lectius que vulguin practicar esport de manera no professional i persones a títol individual que avui en dia no tenen emplaçament. En aquest sentit:

• Ubicar un nou parc de cal·listènia al centre històric.
    • Desbloquejar el desús de la pista que trobem al barri de la Xamora
    • Fer que la pista de Sant Francesc esdevingui un espai practicable
  • Condicionar la pista poliesportiva del Vilar perquè s'hi pugui practicar l’esport dignament i complir els requisits pertinents

• Establilitzar a tots els treballadors i treballadores del Patronat Municipal d’Esports, fomentant que tota la plantilla del PME esdevinguin treballadors i treballadores públiques. Actualment una part de la plantilla està contractada per una empresa externa, creant precarització i greuges comparatius entre el personal.

Assemblea Local de la CUP de Valls

Valls, Països Catalans, 23 de maig de 2023