La CUP presenta les seves propostes en l’àmbit de la seguretat

Fer de Valls una ciutat segura donant resposta a l’emergència social, crear un servei de mediació de conflictes, desenvolupar un programa de revitalització del centre històric i crear un centre de reducció de danys, entre les principals propostes dels cupaires

La CUP de Valls segueix explicant les seves propostes de cara a les properes eleccions d’aquest diumenge. Dimecres 24 de maig a la Plaça de les Garrofes, ubicada al Centre Històric, Lurdes Quintero, acompanyada d’altres membres de la candidatura i del diputat de la CUP al Parlament de Catalunya, Xavier Pellicer, ha estat l’encarregada de desgranar quina visió té la formació sobre com han de ser les polítiques relacionades en l’àmbit de la seguretat.

La CUP ha iniciat la seva intervenció dient que el fet de tendir cap a un model de barri, vila o ciutat més just, cohesionat i integrador porta inequívocament a repensar, també, quins han de ser els mecanismes per garantir la defensa de les llibertats i els drets humans, així com quina la manera de donar resposta a les diferents problemàtiques que puguin sorgir fruit de la convivència als diferents pobles i ciutats.

Els cupaires consideren que estem anant en la direcció contrària del que tocaria, ja que les possibles amenaces d'una societat s'estan abordant sempre des d'una perspectiva policial i militar, a través de la vigilància o del desplegament de més policia al carrer. Per a la formació anticapitalista, això no resoldrà cap problema, sinó que el que possiblement ho resoldrà serà anar a l'arrel de les problemàtiques.

Quintero ha assenyalat que “viure segures és un dret fonamental i necessari. Per tal que la seguretat esdevingui un dret cal transformar el model imperant i s’han de situar allò que mai ens cansarem de dir: les persones al centre de la política de seguretat”. Així mateix, Quintero ha insistit en què “han de ser TOTES les persones, no només una part, donant resposta a les amenaces ambientals, alimentàries, de salut o en qualsevol altre àmbit social o de la vida”.

Des de la CUP de Valls afirmen decididament que un VALLS segur va lligat a un VALLS que proveeixi les necessitats bàsiques de vallencs i vallenques. Així mateix, les cupaires consideren que hi ha moltes classes de violències a les quals cal fer front i, cal fer visibles aquelles silenciades en la nostra societat, com la masclista, els assetjaments, el control, l’explotació laboral, la violència cultural…

Durant la seva intervenció, Lurdes Quintero ha afirmat que els vallencs i vallenques se senten segures si saben que tindran accés a aliments, a l’educació, a la sanitat, a un habitatge digne i als subministraments més bàsics.

Per tal de fer aquestes afirmacions, la CUP de Valls ha analitzat la violència estructural, i el fet que aquesta es demostra en la diferència en l’esperança de vida entre un barri ric i un barri pobre. La formació rupturista determina que és imprescindible treballar la seguretat de les persones des de la transversalitat, i això implica que la seguretat de les persones no ha d’estar només en mans de la policia. La seguretat ha d’estar en mans del personal sanitari, dels professionals del camp social (educadores, treballadores, integradores, mediadores), del professorat, dels inseridors laborals, dels terapeutes ocupacionals, d’arquitectes, de psicòlogues, d’artistes, de bibliotecàries, de comerciants i, sobretot, de tots i cada una de nosaltres enfortint la comunitat i cuidant dels nostres veïns i veïnes, reivindica la CUP.

En la mateixa línia, la CUP de Valls també vol donar resposta als robatoris, a les baralles i als cotxes cremats. Davant d’aquesta ofensiva, la CUP reitera que “el Centre Històric és un dels barris més pobres de Catalunya, i el segon més pobre del Camp de Tarragona, està clar que existeix un problema estructural de situació de pobresa”. Així mateix, apunten que no es resoldrà la pobresa lluitant contra els pobres, sinó que quan es garanteixin els drets socials també s’estarà garantint la seguretat de tothom. Abans d’acabar, Quintero ha recordat que “està clar que la policia ha d’intervenir en el moment en què es comet un delicte, des d’un robatori a una agressió, però en cap cas la solució arribarà amb més policia, sinó atacant que fa que hi hagi persones que robin o que agredeixin, ja sigui una situació de pobresa o addiccions, o una situació de masclisme, racisme o lgbtifòbia”.

La roda de premsa ha finalitzat exposant que si els problemes de robatoris, de baralles, de cotxes cremats, tenen l’arrel en les drogues, cal abordar la problemàtica de les drogues. En aquest sentit, des de la CUP exposen que està demostrat que un centre de reducció de danys, precisament redueix tant l’oferta com la demanda (per tant, tots els danys que estan relacionats amb això), i les persones usuàries tenen unes condicions sanitàries, higièniques i psicosocials segures.

Propostes polítiques més destacades:

• Fer de Valls una ciutat segura, entenent la seguretat com la possibilitat de desenvolupar les nostres vides lliures de violències, coercions o agressions. Les polítiques de seguretat han d’aconseguir garantir els drets de tot el veïnat amb habitatge digne, un urbanisme feminista i una xarxa comunitària sòlida que aposti per la convivència i les relacions de confiança.

• Donar resposta a l'emergència social de Valls, impulsant la creació d’un equip de professionals socials que treballi la prevenció i la intervenció des del carrer amb una visió i abordatge integral de les vulneracions.

• Crear un servei de mediació per desenvolupar un projecte de gestió de conflictes i mediació que cerqui referents comunitaris, (amb professionals socials experts en mediació) aconseguint una millora de la convivència que tingui present totes les diversitats de les veïnes i veïns del nostre municipi.

• Fer front al greu problema d’emergència habitacional, desenvolupant el Pla Local de l’habitatge, i garantint-ne la seva implementació. Facilitar l’emancipació juvenil, potenciant el lloguer social i els ajuts municipals per a joves. Ampliar l’oferta de pisos de lloguer social, oferint una borsa municipal de pisos i habitacions compartides.

• Desenvolupar un programa de revitalització per retornar la vida al centre històric, crear el nou centre cívic, agafant el model dels laboratoris ciutadans (citilabs); reformular la gestió de la biblioteca Carles Cardó; construir l’Escola de Música Municipal a Ca Padró i garantir que el Museu Casteller actuï com a equipament dinamitzador del barri.

• Pacificar el trànsit al centre històric, reduint considerablement el trànsit rodat ja que dificulta l’execució d'activitats i la vida, i fent que aquesta zona esdevingui un espai peatonal de circulació exclusiva per al veïnat, a més de càrrega i descàrrega.

• Crear un protocol d’abordatge de les violències sexuals en entorns festius, que vagi més enllà dels Punts Liles. La perspectiva feminista ha de ser transversal al llarg de tot l’any i en tots els actes festius, així com en totes les entitats de cultura popular.

• Tolerància zero amb els abusos sexuals a menors, establint els mecanismes necessaris per a la prevenció, detecció i abordatge de possibles abusos sexuals a menors que es puguin donar a qualsevol espai públic, així com a qualsevol entitat o associació.

• Elaborar una estratègia municipal de prevenció i promoció de la salut mental, donant una resposta comunitària i col·lectiva a les experiències de patiments psíquics de vallencs i vallenques, en un moment d'empitjorament de les condicions de vida.

• Elaborar un pla municipal de lluita contra el racisme, que proposi catàlegs de mesures efectives i específiques, obrint una oficina contra el Racisme i la Discriminació que vetlli per la protecció i garantia dels drets de les persones racialitzades.

• Crear un espai multifuncional de reducció de danys, amb l'bjectiu de disminuir les conseqüències negatives que té el consum de drogues, tant per a la persona consumidora, vetllant per la seva salut física i psicosocial, i motivant-los i facilitant l’accés a un tractament, com al seu entorn. Aquest ha de ser un espai de trobada, suport i seguiment de les persones que consumeixen drogues.

• Blindar l’ús de l’espai públic a col·lectius i partits polítics feixistes a la ciutat, evitant o dificultant la presencia d’aquells que alimenten un discurs d'odi que entorpeix i dificulta la convivència de la ciutadania. En l’hipotètic cas que formacions d’aquest tipus tinguessin presència institucional, no pactar, no acceptar vots a canvi de poltrones i alcaldia, ni dur a terme cap mena de negociació amb ells.

• Dotar-se de mecanismes de transparència i control de l’actuació dels cossos de seguretat respecte el compliment dels drets humans i les llibertats, mitjançant codis deontològics, la geolocalització d’agents, vehicles o amb mesures tan senzilles com garantir que els agents vagin ben identificats, tant per davant com per darrere.

• Desmilitaritzar el cos de la policia local retirant les pistoles d’electroxoc Taser, un tipus d’armament considerat com a letal i del qual el Síndic de Greuges de Catalunya en desaconsella. Eliminar també, qualsevol altra tecnologia de control o pràctica que tingui una mirada classista i traci una arquitectura de la por i estigmatització de les situacions de pobresa i les desigualtats, i que assenyalin espais públics com a perillosos, quan potser no ho són, com són les càmeres de vigilància, les identificacions, etc.

• Assegurar l’accés a un avortament lliure i gratuït al Pius Hospital, disposant de la dotació dels recursos necessaris i de la creació d’una xarxa pública que en garanteixi l’exercici d’una manera universal i equitativa al conjunt del territori

• Tractar l’esport com a eina d’integració, cohesió, lluita contra la segregació, coeducació, i promotora de la salut i educació en valors, entenent-lo com una mesura de prescripció social i apostant pel treball coordinat entre els organismes públics, els clubs, els barris i els serveis socials.

• Bastir un Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) que generi projectes integrals d’èxit, cooperant amb els agents del sector i superant l’actual Pla educatiu d’entorn.

• Fer front a la salut i a les emergències climàtiques locals des dels equipaments municipals, oferint, per exemple, un horari ampliat de la biblioteca - entre altres - com a refugi climàtic per qui ho necessiti.

Assemblea Local de la CUP de Valls

Valls, Països Catalans, 24 de maig de 2023