La CUP de Valls celebra la jornada sobre sobirania alimentària “Som el que mengem”

Els cupaires arriben a la meitat de la campanya reivindicant un Valls resilient

Diumenge 21 de maig, coincidint amb l’equador de la campanya, la formació anticapitalista ha celebrat un nou acte emmarcat en la campanya de les eleccions municipals del proper 28 de maig. Es tracta de la jornada sobre sobirania alimentària “Som el que mengem”, que ha tingut lloc durant tot el dia a la Plaça dels Alls de Valls.

L’acte ha comptat amb un debat amb representats de diversos grups de consum locals com El Brot, La Bajoca, La Pera o la Portadora, del supermercat cooperatiu Supercoop de Manresa, i de Marta Lafuerza, paradista del Mercat Central de Tarragona. L’objectiu principal feia referència a plantejar alternatives i repensar cap a quin model de producció i/o consum hem d'anar. Durant el transcurs de la conversa, Pere Vidal, cap de llista de la CUP de Valls, ha reivindicat la reobertura del mercat central municipal a Valls, una de les propostes que els cupaires incorporen al seu programa. Així mateix, Vidal també ha aprofitat per presentar quin és el model defensat per la formació anticapitalista, i quines propostes incorpora a la seva proposta política pel que fa a la sobirania alimentària.

La CUP aposta per construir ciutats que no només deixin de tenir una petjada negativa sobre el planeta, sinó que generin un impacte positiu sobre la natura, promovent terra fèrtil, millorant la biodiversitat i cobrint les necessitats de la ciutadania d’una manera ecològica, local i sostenible.

Un cop acabat el debat tots els assistents han pogut gaudir d’un plat de paella vegetariana local ecològica gratuïta, cuinada amb excedents de producció de pagesos de la zona.

Després de dinar, el grup de música La Fera Ferotge ha amenitzat la tarda amb tot un repertori de cançons d’Ovidi Montllor.

Propostes polítiques més destacades

• Recuperar el Mercat Central Municipal potenciant la producció local i ecològica, fent ús de la zona peri-urbana del municipi per a una producció real de km 0, afavorint l’accés a terres de cultiu, i apostant pel consum de proximitat i ecològic, caminant així cap a la sobirania alimentària.

• Desenvolupar i enfortir els circuits de comercialització i la venda directa, reivindicant-los com a elements indispensables de la creació de sistemes agroalimentaris justos i sostenibles.

• Impulsar les bones pràctiques als restaurants i menjadors escolars i col·lectius del municipi, basant-les en criteris de sobirania alimentària. Difondre les experiències de menjadors escolars gestionats per AFAs que funcionen i incorporen criteris agroecològics.

• Municipalitzar la gestió de l’aigua amb un control i amb una renovació i gestió de la xarxa més eficient, introduint mesures d’estalvi municipal per fer front a l’emergència climàtica, i garantint la transparència en la gestió dels recursos públics.

• Impulsar accions de resiliència al territori davant de l'augment de l'estrès hídric, promovent mesures que millorin l'absorció i retenció d'aigua en el sòl, També establir el criteri d’espècies autòctones mediterrànies a les zones enjardinades per l’estalvi hídric.

Assemblea Local de la CUP de Valls

Valls, Països Catalans, 21 de maig de 2023